Artyści na Pierwszym Balu Charytatywnym Fundacji dla Dzieci Vivadental – Z Uśmiechem w Życie
Gwiazda Wieczoru – Grażyna Łobaszewska
Specjalny utwór dla Podopiecznych Fundacji zagrała
znana gdańska skrzypaczka i kreatorka mody Marta Nanowska
Specjalne podziękowanie składamy Zespołowi Dżem, który wyraził nieodpłatną zgodę
na wykorzystanie w filmie o podopiecznych Fundacji dla Dzieci Vivadental utworu „Do Kołyski”
Muzyka w wykonaniu Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie
pod dyrekcją Maestro Wojciecha Rajskiego
Otrzymaliśmy wsparcie jednej z najwybitniejszych polskich piosenkarek – Grażyny Łobaszewskiej. Kompozytorka i autorka wielu śpiewanych przez siebie utworów wystąpi ze swoimi największymi przebojami, takimi jak „Czas nas uczy pogody”, „Brzydcy”, czy „Piosenka o ludziach z duszą”. Nasz wspólny wieczór to wspólne szczęście w pomaganiu potrzebującym, każdy daje co ma najlepsze…
Zobacz, kim jest Artystka, która mówi: „Poznasz ludzi z duszą. O ile nie zabraknie Ci cierpliwości, czas nauczy Cię pogody. Przekonasz się, że i brzydcy potrafię pięknie kochać.”
Artystka jest rodowitą gdańszczanką i właśnie w tym mieście stawiała swe pierwsze muzyczne kroki. Tutaj ukończyła szkołę muzyczną w klasie fortepianu, a w latach 1970-72 była słuchaczką Studia Piosenki PR i TV prowadzonego przez Renatę Gleinert.
Po raz pierwszy muzyczny świat usłyszał o Grażynie w 1971 roku na FPR w Zielonej Górze. Rok później artystka przeniosła się do Poznania, który na kilka lat stał się jej „drugim domem”. Od tego momentu kariera wokalistki potoczyła się błyskawicznie. Nie mogło być inaczej, bo jak mówi Krzysztof Ścierański, basista i kompozytor, Grażyna to „najczarniejsza z białych kobiet”. Krytycy zaś bez wahania porównują wokalistkę z Areth Franklin czy Billie Holiday.
Publiczność zachwycają nie tylko wykonania piosenek napisanych specjalnie dla Grażyny przez najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki rozrywkowej, ale także jej własne interpretacje standardów jazzowych, gospel jak również niezwykle osobiste wersje kolęd i pastorałek z całego świata.
Pierwsze lata kariery to niezwykle trudna, ale i pozwalająca na zdobycie doświadczenia praca w chórkach gwiazd polskiej sceny- Haliny Frąckowiak ,Wojciecha Skowrońskiego i Elżbiety Wojnowskiej.
W 1975 roku wokalistka zaczęła współpracę z grupą S-26 Andrzeja Ellmana. Potem związała się z zespołem Ergo Band. Wraz z nim koncertowała w kraju oraz w NRD, RFN, Czechosłowacji i na Węgrzech. Na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu wystąpiła po raz pierwszy w 1974 by potem pojawiał się na deskach opolskiego amfiteatru wielokrotnie. W 1976 zdobyła tam nagrodę dziennikarzy za „Nocny spacer”, w 1978 III nagrodę za „Zwierciadło Czasu”, a w 1991 I nagrodę za „Wszystko co złe omija mnie”.
W latach 1978-1983 była wokalistką zespołu Crash. Wystąpiła z nim w koncertach głównych MFMJ (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Jazzowej) Jazz Jamboree w Warszawie w latach 1977-1978 i w 1981. W latach 1983-1989 współpracowała z jazz-rockową grupą Cancer. Z Crashem i Cancerem dokonała nagrań radiowych i telewizyjnych. Występowała i nagrywała także z zespołami Janusza Komana, Alex Bandem Aleksandra Maliszewskiego, Grupą Doktora Q Tadeusza Klimondy i z orkiestrą Zbigniewa Górnego. Dokonała licznych nagrań archiwalnych dla Regionalnej Rozgłośni Polskiego Radia w Poznaniu i Warszawie z czołowymi muzykami jazzowymi, m. in. z Januszem Skowronem i Krzysztofem Ścierańskim oraz Ryszardem Sygitowiczem. Od 1997 współpracuje z Triem Jarosława Śmietany, z którym wystąpiła na wielu festiwalach, między innymi w Danii, Szwecji, Francji, Hiszpanii a nawet Kuwejcie.
W 2005 roku ukazała się płyta będąca owocem współpracy Grażyny Łobaszewskiej z autorem tekstów, Krzysztofem Loganem Tomaszewski a także młodym, trójmiejskim Jazzmanem – Piotrem Manią. „Prowincja jest piękna”, bo taki tytuł nosi album, to zbiór przepięknych kompozycji będących spojrzeniem na otaczający nas świat, refleksji nad tym, co tak naprawdę w życiu ważne.
Wspaniały kontakt z młodzieżą, chęć dzielenia się swą ogromną wiedzą i doświadczeniem, a także miłością do muzyki sprawiają, że artystka jest również lubianym pedagogiem. Praca dydaktyczna stanowi bardzo ważny aspekt życia wokalistki, której pogoda ducha i wielkie poczucie humoru uwielbiają studenci i warsztatowicze.
Grażyna Łobaszewska prowadzi zajęcia z emisji głosu a także interpretacji piosenki. Od 1997 do 1999 roku prowadziła Studium Piosenki w Gdańsku. W latach 2001-2002 była wykładowcą w Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie a także Wrocławskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Od 1998 roku do 2003 prowadziła warsztaty wokalne organizowane przez Centrum Animacji Kultury przy Ministerstwie Kultury i Sztuki. Artystka jest również jurorem na wielu festiwalach piosenki.
Od 2000 r. Grażyna Łobaszewska współpracuje z młodymi, trójmiejskimi Jazzmanami: Piotrem Manią, Patrykiem Stachurą i Kubą Staruszkiewiczem. Od 2008 r. regularnie towarzyszy Grażynie tczewska formacja AJAGORE w składzie: Sławomir Kornas (bas, śpiew), Maciej Kortas (gitary) oraz Michał Szczeblewski (perkusja). Owocem tej współpracy jest niezliczona ilość koncertów oraz wydawnictwo poświęcone pamięci Czesława Niemena pod tytułem „Dziwny jest.”
Ku ogromnej radości rzeszy fanów, kalendarz zawodowy artystki wypełniają głównie koncerty. Zarówno w kraju jak i za granicą. Tak więc do zobaczenia na jednym z nich…
Pierwszy Bal Charytatywny Fundacji dla Dzieci Vivadental – Z Uśmiechem w Życie, był nie lada gratką dla melomanów i wielbicieli zabawy przy muzyce na żywo – dla naszych podopiecznych i dla nas wystąpiła Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie pod dyrekcją Maestro Wojciecha Rajskiego, co zagwarantowało moc wrażeń muzycznych i niezapomniane przeżycia w rytmie tanga, walca, neo swingu i wszystkiego, co nas unosiło do tańca.
Polska Filharmonia Kameralna Sopot
…początki
W lutym 1982 roku z inicjatywy Wojciecha Rajskiego powstała orkiestra smyczkowa, złożona z młodych, utalentowanych i pełnych entuzjazmu muzyków. Pod nazwą Orkiestra Kameralna Wojciecha Rajskiego zadebiutowała w czerwcu w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a już kilka dni później inaugurowała festiwal Schleissheimer Sommer w Monachium i 37. Festiwal Sommerliche Musiktage Hitzacker. Zespół od początku zachwycił publiczność i krytyków, co przyniosło zaproszenia do najważniejszych sal koncertowych, na czele z Filharmonią Berlińską, salą Gasteig w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Musikhalle w Hamburgu, Salą Pleyela w Paryżu, Musikverein w Wiedniu i Concertgebouw w Amsterdamie, a także na wszystkie znaczące niemieckie festiwale muzyczne. Z uwagi na coraz szerszy repertuar koncertowy, Orkiestra zaczęła występować także w składzie powiększonym o grupę dętą, zmieniając w 1984 roku nazwę na Polska Filharmonia Kameralna Sopot.
Dyrektor Artystyczny
Dyrygentem, założycielem i dyrektorem artystycznym Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot jest Wojciech Rajski. Ukończył on z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie prof. Bogusława Madeya, doskonaląc swoje umiejętności w wyższych szkołach muzycznych w Kolonii i Wiedniu. Był dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie (1971-1978), Filharmonii Poznańskiej (1974-1980, od 1978 jej dyrektor artystyczny) oraz pierwszym dyrygentem Theater der Stadt Bonn i Beethovenhalleorchester (1978-1981). W roku 1993 rozpoczął działalność pedagogiczną. Wykładał w Hochschule für Musik w Karlsruhe, a od 1998 roku jest profesorem dyrygentury w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Od 2008 roku prowadzi także klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W latach 1993-2006 był Dyrektorem Artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, z którą dokonywał nagrań dla Polskiego Radia, a także koncertował w Polsce i poza granicami kraju.
Koncerty
Pod koniec lat osiemdziesiątych zespół dawał niemal 100 koncertów rocznie, głównie w Niemczech, ale także w innych krajach europejskich: we Francji, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Danii, Luksemburgu czy Anglii. W 1987 roku Orkiestra wyjechała na 33 koncerty do Stanów Zjednoczonych, najważniejsze z nich odbyły się w J. F. Kennedy Center w Waszyngtonie i Metropolitan Museum w Nowym Jorku. Zespół gościł również w dalekiej Azji. Orkiestra dwukrotnie odbyła tournee koncertowe w Chinach: w 1990 i 2016 roku, zaś w 1997 roku koncertowała w Japonii wraz ze znakomitym amerykańskim pianistą, laureatem Konkursu Chopinowskiego Kevinem Kennerem. Spośród licznych wyjazdów koncertowych warto wspomnieć o nieco bardziej egzotycznych wyprawach jak tournée w Meksyku roku czy koncerty na Wyspach Kanaryjskich.
Współpraca
Filharmonia miała dotychczas zaszczyt koncertować z wieloma wybitnymi solistami. Wśród nich Krystian Zimerman, z którym w 2014 roku zagrała tournee koncertowe w Niemczech, Mścisław Roztropowicz, Borys Pergamentschikow, Natalia Gutman, Konstanty Andrzej Kulka, Irene Grafenauer, Sabine i Wolfgang Meyer, Guy Touvron, Misha Maisky, Raphael Oleg, Gil Shaham, David Geringas, Gary Karr, czy Ivo Pogorelić. Zespół z powodzeniem łączy działalność kameralną z koncertami muzyki rozrywkowej i jazzowej Na swoim koncie ma występy m. in. z Grzegorzem Turnauem, Marcinem Wyrostkiem, Wojciechem Staroniewiczem, Maciejem Miecznikowskim, czy Jose Torresem y Havana Dreams.
Festiwale
Zespół obecny jest rokrocznie na renomowanych europejskich festiwalach, a wśród nich na: Schleswig-Holstein Musik Festival, Mecklenburg-Vorpommern, Rheingau Festival, Praska Wiosna, Weilburger Schlosskonzerte, Festival van Vlaanderen, La Chaise-Dieu i wielu innych. Polska Filharmonia Kameralna Sopot od początku istnienia obecna jest w salach koncertowych na terenie całego kraju. Orkiestra wielokrotnie gościła na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie. W listopadzie 2010 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot zagrała cztery koncerty podczas Festiwalu Chopinowskiego w Genewie.
Sopot Classic
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sopot Classic jest to przedsięwzięcie, które powstało w 2011 roku z inicjatywy Dyrektora Artystycznego Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot Wojciecha Rajskiego oraz władz Miasta Sopotu. Każdego roku Festiwal gości znakomitych artystów z Polski i zagranicy, których interpretacje najdoskonalszych dzieł muzyki od Baroku po XXI wiek wypełniają koncertowe programy. Imprezą towarzyszącą jest Konkurs kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbywa się w cyklu dwuletnim i jest integralną częścią Festiwalu. Wydarzenie to ma na celu wspieranie i pobudzanie twórczości młodych kompozytorów.
Nagrania
Polska Filharmonia Kameralna Sopot od początku swojego istnienia regularnie dokonuje nagrań płytowych. Pierwsze analogowe płyty długogrające zostały zarejestrowane już w 1983 roku dla Wifonu i Thorofonu. Nagrania PFK Sopot można także odnaleźć w katalogach prestiżowych europejskich wytwórni muzycznych, m.in. SONY Classical, EMI, Midas, Thorofon, Claves, Sonomaster, Opus, Mediaphon, Wifon, DUX i wielu innych. W roku 2015 Zespół, we współpracy z wytwórnią TACET, zakończył cykl wydawniczy wszystkich symfonii Ludwiga van Beethovena. PFK Sopot ma w swoim dorobku ponad 60 płyt z nagraniami muzyki klasycznej, a także wydawnictwa z aranżacjami muzyki jazzowej i rozrywkowej.
Struktura
Polska Filharmonia Kameralna Sopot działa w strukturach Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART i jest instytucją kultury Miasta Sopot oraz Samorządu Województwa Pomorskiego. Po 15 latach oczekiwań, dzięki staraniom władz Sopotu i Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART, Polska Filharmonia Kameralna doczekała się wspaniałej własnej siedziby w Sopocie, na terenie Opery Leśnej. Dyrektorem pozostaje niezmiennie założyciel zespołu – Wojciech Rajski.